Grafomotoryka: ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania. Poniżej przedstawiam ćwiczenia usprawniające motorykę ręki. Ćwiczenia dla dzieci 4-5 letnich. Życzę udanej zabawy.
I. Cała dłoń 1. Malowanie dłoni przy użyciu farb (na dużej powierzchni) 2. Samodzielne ubieranie poszczególnych części garderoby; 3. Ćwiczenia ruchowe z wykorzystaniem przyborów (np. toczenie i łapanie piłki); 4. Robienie kul z papieru, początkowo dużych, aż do malutkich; 5. Lepienie z plasteliny, modeliny rozmaitych kształtów rozpoczynając od prostych tj.: kulek, rogalików, miseczek, grzybków, potem trudniejszych np.: ludzików, zwierząt; 6. Układanie najwyższej wieży z klocków (nie legowców); 7. Zakręcanie i odkręcanie różnego rodzaju pokrywek do słoików i butelek (można w nich umieścić atrakcyjne przedmioty); 8. Przelewanie płynów z naczynia do naczynia; 9. Stemplowanie; 10. Masowanie pleców kolegi/koleżanki. II. Kilka paluszków 1. Ćwiczenia ruchowe z wykorzystaniem przyborów: chwytanie, celowanie, 2. Wiązanie (sznurka/wstążki na klamce lub nodze stołu, sznurówek); 3. Malowanie palcami przy użyciu farb (pomaluj każdy paluszek innym kolorem); 4. Sortowanie klocków według kolorów, kształtów, wielkości itp., 5. Symulowanie gry na pianinie, flecie; 6. Odpinanie zatrzasków i zamków błyskawicznych; 7. Malowanie plasteliną; III. Dwa paluszki 1. Zapinanie guzików; 2. Układanie puzzli; 3. Rysowanie/pisanie palcem w powietrzu; 4.Wycinanie, wydzieranie z papieru i innych materiałów konstrukcyjnych,; 5. Nawlekanie koralików, guzików początkowo na sznurek, następnie na nitkę; 6. Chwytanie: solenie potraw, zbieranie okruszków; 7. Wodzenie palcem po labiryncie; 8. Przerzucanie stron w książce (można przy tym ćwiczeniu utrwalić liczenie w zakresie 10). 9. Podnoszenie lub wyjmowanie małych przedmiotów z niewielkich naczyń, które pozwalają na włożenie tylko kciuka i palca wskazującego; IV. Pisanie 1. Trzymanie prawidłowo ołówka, kredki, długopisu (jeśli ma z tym problemy, isttnieją specjalne nakładki z tworzywa na ołówek/długopis, które korygują nieprawidłowy uchwyt); 2. Łączenie kropek (w internecie znajduje się wiele stron z niedokończonymi rysunkami); 3. Słonko (podziel flamastrem kartkę na cztery części, następnie, na samej górze narysuj słoneczko z oczkami, uśmiechem i promykami, w kolejnym okienku, słonko bez oczek, w trzeciej części-samo kółeczko, a pole czwarte pozostaw puste. Zadanie polega na uzupełnieniu obrazków); 4. Wypełnianie konturów: -zamalowywanie farbami płaszczyzny wyznaczonej konturem -kolorowanie obrazków o zaznaczonych konturów -wklejanie wycinanek w uprzednio przygotowany kontur 5. Kreślenie znaków literopodobnych (szlaczki); 6. Obrysowywanie szablonów z plastiku lub drewna o kształtach geometrycznych; 7. Kopiowanie rysunku-czyli samodzielne rysowanie prostych schematów (początkowo rysować po śladzie, następnie kreślić rysunki samodzielnie na czystej kartce. Na początku zaproponuj kopiowanie dużego rysunku, a następnie kopiowanie tego rysunku w zmniejszonym formacie); 8. Kopiowanie linii poziomych, pionowych, falistych, wybranych figur geometrycznych, liter i cyfr; 9. Narysuj dwie pionowe równoległe kreski. Zadaniem dziecka jest dorysowanie poziomych szczebli, aby na rysunku pojawiła się drabinka;
Anna Krzewińska, Stargard Szczeciński
|